Южнославянското сравнително литературознание днес – посоки и контексти

Authors

  • Ина Христова

Abstract

Резюме                                                                     Статията разглежда актуални тенденции в развитието на южнославянското сравнително литературознание. Обсъжда се въпросът за посоките на преразглеждане на идеята за южнославянска литературна общност и единен южнославянски литературен процес. Интерпретацията е фокусирана върху съпоставянето на югославския с постюгославския литературен контекст. Засяга се въпросът за принадлежността на южнославянските литератури към различни културни региони. Налага се изводът за необходимостта от разглеждане на южнославянските литератури като отворена конструкция  и динамично поле на идентичности.Ключови думи: южнославянско сравнително литературознание; литературна общност; югославски и постюгославски литературен контекст; балкански литератури; югоизточноевропейски литератури                                                                           Abstract                                        South Slavic Comparative Literary Studies: Contexts and Course of DevelopmentThe article examines current trends in the development of South Slavic comparative literary studies. The discussion revolves around the reviewing of the notion of a South Slavic literary community and a unified South Slavic literary process. Interpretation focuses on the comparison of the Yugoslav and Post-Yugoslav literary contexts. Reference is made to the affiliation of South Slavic literatures to various cultural regions. The author comes to the conclusion that there is a need for a reviewing of South Slavic literatures as an open construction and a dynamic field of identities.Keywords: South Slavic comparative literary studies; literary community; Yugoslav and Post-Yugoslav literary context; Balkan literatures; Southeastern European literatures.

References

Брајовић, Т. Стварност (само)изгнанства - (само)изгнанство стварности. Слика света у романима писаца нове културне емиграције. В: Научни састанак слависта у Вукове дане, 37/2. Београд: МСЦ, Филолошки факултет, 2008, 507-521.

Бурова, А. Актуалност на определението „източноевропейски литератури“ в съвременния литературен контекст. В: Надмощие и приспособяване. Т.1. Факултет по славянски филологии, СУ „ Св. Кл. Охридски“, 2017.

Дюришин Д. Теория сравнительного изучения литературы. Москва: Прогресс, 1979.

Дараданова, Е. Рецепция на българската поезия в Хърватия през XXI век. – В: Prvi hrvatsko - bugarski slavistički susret. Suvremeni bugarski jezik i književnost u poredbenoslavističkom i interdisciplinarnom kontekstu. Zagreb: Filozofski fakultet, FF- press, 2018, 63 - 75.

Ничев, Б. Основи на сравнителното литературознание. София: Наука и изкуство, 1986.

Пенчева, А. Изтокът и Западът на славянството и днешната съдба на сравнителното славянско литературознание. – В: Славяните. Общество, религия, култура. София: УИ „Св. Кл. Охридски“, 2012, 44-51.

Brajović, T. Postsocijalistički identitet(i) i komparativno izučavanje južnoslovenskih knjževnosti. In: Komparativni postsocijalizam. Slavenska iskustva. Zagreb Filozofski fakultet sveučilišta u Zagrebu. Zagrebačka slavistička škola, 2013, 179-189.

Luketić, K. Bugarsko pitanje hrvatske kulture. In: Balkan: od geografije do fantazije. Zagreb, Mostar, Algoritam, 2013, p. 228–235.

Milinković, J. PROFEMINA: Interkulturalizam i jugoslovenski feminizmi. In: Hrvatsko –srpski / srpsko – hrvatski interkulturalizam danas. Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, FF press, 2017, 127-138.

Oraić Tolić, D. Hrvatski kulturni stereotipi. Diseminacija nacije. In Kulturni stereotipi. Koncepti identiteta u srednjoeuropskim književnostima. Zagreb: Filozofski fakultet, FF press, 2006, 29-45.

Pantić, M. Da li su danas moguće južnoslovenske komparativne studije. // Sarajevske sveske, br 32/ 33, 2011. http://sveske.ba/en/broj/3233 (достъп на 20.02.2019).

Slapšak, S. Žene Jugoslavija, antikomunistička narkoza, Poznańskie Studia Slawistyczne, 5/2013, 249-263.

Downloads

Published

2019-07-01

Issue

Section

II. COMPARATIVE LITERARY STUDIES WITHIN THE CONTEXT OF CONTEMPORARY PHILOLOGICAL EDUCATION