ПИНОКИО КАТО АЛТЕР ЕГО НА РАЙСКИЯ ЧОВЕК

Authors

  • Ирина Симеонова

Abstract

Резюме                                                                     Митът за създаването на първия човек занимава умовете на хората от дълбока древност до днес. Разказът за праотеца, този, от когото тръгва човешката върволица, видян през призмата на Стария завет, е втъкан в канавата на европейската литература. Той може да бъде открит на много места, включително и в много детски произведения. В този контекст разглеждаме създаването на Пинокио като вариант на сътворението на райския човек – марионетката, видяна като алтер его на праотеца.През поучителната история за дървената кукла на Карло Колоди прозира големият мит за битието на Адам в Едема и прогонването му от Рая. Човешкият живот в двете истории напомня огледалото, в което наказанието на Адам се превръща в награда за Пинокио. Проследявам промяната в идеята за познанието, извървяна от библейския мит до Колодиевата история за Пинокио. Покорността към божиите повели, изисквана от първия човек, при Колоди е изместена от идеята за активен и самостоятелен индивид, който трябва да направи своите избори в живота.Ключови думи: Сътворение; Рай; земен живот; Адам; Пинокио                                                                           Abstract                                        Pinocchio as alter ego of Adam            The myth about the creation of the first man has been engaging people’s minds from times immemorial to the present day. The story of the forefather, or the first man from whom the entire line of succession of human beings descends, viewed through the prism of the Old Testament has been embedded in the canvas of European literature. It can be found in many works, including in plenty of books for children. In this context, I consider the creation of Pinocchio as a variation of the creation of Adam: the marionette viewed as the alter ego of man’s forefather.             Underneath the edifying story of Carlo Collodi’s wooden puppet, we can see the great myth of Adam’s existence in Eden and his banishment from Paradise. Human life in both stories is reminiscent of a mirror in which Adam’s punishment becomes Pinocchio’s reward. I follow the change in the idea of knowledge all the way through from the biblical myth to Collodi’s story about Pinocchio. The obedience to God’s commandments required of the first man is replaced in Collodi’s tale by the idea of an active and independent individual who has to make his own choices in life.Keywords: creation; Eden; earthly life; Adam; Pinocchio

References

Библия. Стар завет. Първа книга, Мойсеева. Битие, глава 2:7 - http://www.pravoslavieto.com/bible/sz/gen.htm [31.01.2017].

Кирова, Милена. Библейската жена. Механизми на конструиране, политики на изобразяване в Стария завет. София, Стигмати, УИ Св. Климент Охридски, 2005.

Колоди, Карло. Приключенията на Пинокио. София, ПАН, 2012.

Маринова, Анна. Сърцето в Стария завет. София, 2012 г. - https://amarinova.files.wordpress.com/2013/01/anna_marinova.pdf. с. 56 [30.07.2018].

Фрейзър, Джеймс. Златната клонка. София, Издателството на Отечествения фронт, 1984.

Фрейзър, Джеймс. Фолклорът в Стария завет. София, Издателството на Отечествения фронт, 1989.

Шилер. Естетика. Върху наивната и сантименталната поезия. София, Наука и изкуство, 1981.

Downloads

Published

2019-07-01

Issue

Section

I. THE CREATION OF THE WORLD: GOD, GENIUS, WOMAN. Comparative research on literature and ideology