ПИНОКИО КАТО АЛТЕР ЕГО НА РАЙСКИЯ ЧОВЕК
Abstract
Резюме Митът за създаването на първия човек занимава умовете на хората от дълбока древност до днес. Разказът за праотеца, този, от когото тръгва човешката върволица, видян през призмата на Стария завет, е втъкан в канавата на европейската литература. Той може да бъде открит на много места, включително и в много детски произведения. В този контекст разглеждаме създаването на Пинокио като вариант на сътворението на райския човек – марионетката, видяна като алтер его на праотеца.През поучителната история за дървената кукла на Карло Колоди прозира големият мит за битието на Адам в Едема и прогонването му от Рая. Човешкият живот в двете истории напомня огледалото, в което наказанието на Адам се превръща в награда за Пинокио. Проследявам промяната в идеята за познанието, извървяна от библейския мит до Колодиевата история за Пинокио. Покорността към божиите повели, изисквана от първия човек, при Колоди е изместена от идеята за активен и самостоятелен индивид, който трябва да направи своите избори в живота.Ключови думи: Сътворение; Рай; земен живот; Адам; Пинокио Abstract Pinocchio as alter ego of Adam The myth about the creation of the first man has been engaging people’s minds from times immemorial to the present day. The story of the forefather, or the first man from whom the entire line of succession of human beings descends, viewed through the prism of the Old Testament has been embedded in the canvas of European literature. It can be found in many works, including in plenty of books for children. In this context, I consider the creation of Pinocchio as a variation of the creation of Adam: the marionette viewed as the alter ego of man’s forefather. Underneath the edifying story of Carlo Collodi’s wooden puppet, we can see the great myth of Adam’s existence in Eden and his banishment from Paradise. Human life in both stories is reminiscent of a mirror in which Adam’s punishment becomes Pinocchio’s reward. I follow the change in the idea of knowledge all the way through from the biblical myth to Collodi’s story about Pinocchio. The obedience to God’s commandments required of the first man is replaced in Collodi’s tale by the idea of an active and independent individual who has to make his own choices in life.Keywords: creation; Eden; earthly life; Adam; PinocchioReferences
Библия. Стар завет. Първа книга, Мойсеева. Битие, глава 2:7 - http://www.pravoslavieto.com/bible/sz/gen.htm [31.01.2017].
Кирова, Милена. Библейската жена. Механизми на конструиране, политики на изобразяване в Стария завет. София, Стигмати, УИ Св. Климент Охридски, 2005.
Колоди, Карло. Приключенията на Пинокио. София, ПАН, 2012.
Маринова, Анна. Сърцето в Стария завет. София, 2012 г. - https://amarinova.files.wordpress.com/2013/01/anna_marinova.pdf. с. 56 [30.07.2018].
Фрейзър, Джеймс. Златната клонка. София, Издателството на Отечествения фронт, 1984.
Фрейзър, Джеймс. Фолклорът в Стария завет. София, Издателството на Отечествения фронт, 1989.
Шилер. Естетика. Върху наивната и сантименталната поезия. София, Наука и изкуство, 1981.
Downloads
Published
Issue
Section
License
С изпращането на статията си за публикуване в Colloquia Comparativa Litterarum всеки автор автоматично отстъпва безвъзмездно правата за публикуване на текста си, на езика, на който го е предоставил. Редакцията има право да осъществи издателското оформление, без да се консултира с автора. За препечатване е необходимо да се потърси разрешение от редакцията на Colloquia Comparativa Litterarum. Авторът носи пълната отговорност за съдържанието на текста си.
En soumettant son article à Colloquia Comparativa Litterarum, chaque auteur lui cède automatiquement et gratuitement ses droits d’auteur dans la langue dans laquelle il l'avait fournie. Le Comité de rédaction a le droit de réaliser la mise en page sans consulter l'auteur. Pour une réimpression il est nécessaire d'obtenir la permission de Colloquia Comparativa Litterarum. Les textes et leur contenu relèvent de la seule et entière responsabilité des auteurs.
By submitting their article for publication in Colloquia Comparativa Litterarum, authors automatically grant the rights to publish their text in the language in which they have provided it free of charge. The editors have the right to carry out the publishing layout without consulting the author. For reprinting, permission is required from the Editorial Board of Colloquia Comparativa Litterarum. Authors are solely responsible for the content of their texts.