Модели на преподаване на сравнителни литературни дисциплини в актуалния академичен контекст

Authors

  • Ани Бурова
  • Славея Димитрова
  • Владимир Колев
  • Кристиян Янев
  • Борис Илиев

Abstract

Резюме                                                                     В статията са представени резултатите от изследване върху присъствието на литературни дисциплини със съпоставителен и сравнителен характер в контекста на съвременното академично филологическо образование. Представените изводи са резултат от проучването на учебните планове и програми на над 70 университета (предимно в Европа и Северна Америка, както и на някои в Южна Америка и Азия). Въз основа на съдържанието на анализираните учебни курсове са изведени и класифицирани основните модели на преподаване на компаративни дисциплини. Анализирани са обхватът, статутът и функциите им с оглед на присъствието им в различни по профил филологически и хуманитарни специалности, както и в отделните степени на академичното образование (бакалавърска, магистърска, докторска).Ключови думи: компаративистика; сравнително и съпоставително литературознание; филология; академично образование; модели на преподаване; актуални тенденции                                                                           Abstract                                        Models of Teaching Comparative Literature in the Current Academic ContextThearticlepresentstheresultsof a studyexaminingthepresenceofcomparativeliteraturecourses withinthecontextofcontemporaryacademicphilologicaleducation. The conclusions have been drawn after examiningthecurriculaandprogrammes of more than 70 universities (mainly European and North American, but also a few South American and Asian establishments of academic education). Thebasicmodelsofteachingcomparativedisciplines have been singled out andclassified based on the contentofthe reviewed academiccourses. Theirscope, status, andfunctionshavebeenanalysedinviewoftheirpresenceinvariousphilologicalandhumanitarianspecialties, aswellas in the different stages ofacademiceducation (undergraduate and graduate).Keywords: comparativistics; comparativeliterarystudies; philology; academiceducation; modelsofteaching; currenttendenciesВ статията са представени резултатите от изследване върху присъствието на литературни дисциплини със съпоставителен и сравнителен характер в контекста на съвременното академично филологическо образование. Представените изводи са резултат от проучването на учебните планове и програми на над 70 университета (предимно в Европа и Северна Америка, както и на някои в Южна Америка и Азия). Въз основа на съдържанието на анализираните учебни курсове са изведени и класифицирани основните модели на преподаване на компаративни дисциплини. Анализирани са обхватът, статутът и функциите им с оглед на присъствието им в различни по профил филологически и хуманитарни специалности, както и в отделните степени на академичното образование (бакалавърска, магистърска, докторска).Ключови думи: компаративистика; сравнително и съпоставително литературознание; филология; академично образование; модели на преподаване; актуални тенденции                                                                           Abstract                                        Models of Teaching Comparative Literature in the Current Academic ContextThearticlepresentstheresultsof a studyexaminingthepresenceofcomparativeliteraturecourses withinthecontextofcontemporaryacademicphilologicaleducation. The conclusions have been drawn after examiningthecurriculaandprogrammes of more than 70 universities (mainly European and North American, but also a few South American and Asian establishments of academic education). Thebasicmodelsofteachingcomparativedisciplines have been singled out andclassified based on the contentofthe reviewed academiccourses. Theirscope, status, andfunctionshavebeenanalysedinviewoftheirpresenceinvariousphilologicalandhumanitarianspecialties, aswellas in the different stages ofacademiceducation (undergraduate and graduate).Keywords: comparativistics; comparativeliterarystudies; philology; academiceducation; modelsofteaching; currenttendencies

Downloads

Published

2019-07-01

Issue

Section

II. COMPARATIVE LITERARY STUDIES WITHIN THE CONTEXT OF CONTEMPORARY PHILOLOGICAL EDUCATION