Модели на преподаване на сравнителни литературни дисциплини в актуалния академичен контекст
Abstract
Резюме В статията са представени резултатите от изследване върху присъствието на литературни дисциплини със съпоставителен и сравнителен характер в контекста на съвременното академично филологическо образование. Представените изводи са резултат от проучването на учебните планове и програми на над 70 университета (предимно в Европа и Северна Америка, както и на някои в Южна Америка и Азия). Въз основа на съдържанието на анализираните учебни курсове са изведени и класифицирани основните модели на преподаване на компаративни дисциплини. Анализирани са обхватът, статутът и функциите им с оглед на присъствието им в различни по профил филологически и хуманитарни специалности, както и в отделните степени на академичното образование (бакалавърска, магистърска, докторска).Ключови думи: компаративистика; сравнително и съпоставително литературознание; филология; академично образование; модели на преподаване; актуални тенденции Abstract Models of Teaching Comparative Literature in the Current Academic ContextThearticlepresentstheresultsof a studyexaminingthepresenceofcomparativeliteraturecourses withinthecontextofcontemporaryacademicphilologicaleducation. The conclusions have been drawn after examiningthecurriculaandprogrammes of more than 70 universities (mainly European and North American, but also a few South American and Asian establishments of academic education). Thebasicmodelsofteachingcomparativedisciplines have been singled out andclassified based on the contentofthe reviewed academiccourses. Theirscope, status, andfunctionshavebeenanalysedinviewoftheirpresenceinvariousphilologicalandhumanitarianspecialties, aswellas in the different stages ofacademiceducation (undergraduate and graduate).Keywords: comparativistics; comparativeliterarystudies; philology; academiceducation; modelsofteaching; currenttendenciesВ статията са представени резултатите от изследване върху присъствието на литературни дисциплини със съпоставителен и сравнителен характер в контекста на съвременното академично филологическо образование. Представените изводи са резултат от проучването на учебните планове и програми на над 70 университета (предимно в Европа и Северна Америка, както и на някои в Южна Америка и Азия). Въз основа на съдържанието на анализираните учебни курсове са изведени и класифицирани основните модели на преподаване на компаративни дисциплини. Анализирани са обхватът, статутът и функциите им с оглед на присъствието им в различни по профил филологически и хуманитарни специалности, както и в отделните степени на академичното образование (бакалавърска, магистърска, докторска).Ключови думи: компаративистика; сравнително и съпоставително литературознание; филология; академично образование; модели на преподаване; актуални тенденции Abstract Models of Teaching Comparative Literature in the Current Academic ContextThearticlepresentstheresultsof a studyexaminingthepresenceofcomparativeliteraturecourses withinthecontextofcontemporaryacademicphilologicaleducation. The conclusions have been drawn after examiningthecurriculaandprogrammes of more than 70 universities (mainly European and North American, but also a few South American and Asian establishments of academic education). Thebasicmodelsofteachingcomparativedisciplines have been singled out andclassified based on the contentofthe reviewed academiccourses. Theirscope, status, andfunctionshavebeenanalysedinviewoftheirpresenceinvariousphilologicalandhumanitarianspecialties, aswellas in the different stages ofacademiceducation (undergraduate and graduate).Keywords: comparativistics; comparativeliterarystudies; philology; academiceducation; modelsofteaching; currenttendenciesDownloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
С изпращането на статията си за публикуване в Colloquia Comparativa Litterarum всеки автор автоматично отстъпва безвъзмездно правата за публикуване на текста си, на езика, на който го е предоставил. Редакцията има право да осъществи издателското оформление, без да се консултира с автора. За препечатване е необходимо да се потърси разрешение от редакцията на Colloquia Comparativa Litterarum. Авторът носи пълната отговорност за съдържанието на текста си.
En soumettant son article à Colloquia Comparativa Litterarum, chaque auteur lui cède automatiquement et gratuitement ses droits d’auteur dans la langue dans laquelle il l'avait fournie. Le Comité de rédaction a le droit de réaliser la mise en page sans consulter l'auteur. Pour une réimpression il est nécessaire d'obtenir la permission de Colloquia Comparativa Litterarum. Les textes et leur contenu relèvent de la seule et entière responsabilité des auteurs.
By submitting their article for publication in Colloquia Comparativa Litterarum, authors automatically grant the rights to publish their text in the language in which they have provided it free of charge. The editors have the right to carry out the publishing layout without consulting the author. For reprinting, permission is required from the Editorial Board of Colloquia Comparativa Litterarum. Authors are solely responsible for the content of their texts.