Сравнителното балканско литературознание в Софийския университет. Основания за сравнението между литературите на Европейския югоизток

Authors

  • Румяна Л. СТАНЧЕВА

Abstract

РезюмеВ статията са представени методологическите основания за преподаване на предмета „Сравнително балканско литературознание“ в специалност Балканистика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Примерите за рецепцията на румънската литература в България показват отсъствието на насочен интерес към съседските литератури. Аргументацията продължава със случаи, в които хипотекст от френската литература придобива унифицираща роля и позволява намирането на основания за компаративни проучвания (около идеи на натурализма и на символизма) между иначе безразличните помежду им югоизточноевропейски литератури, с примери от румънската, българската и гръцката литература.Ключови думи: Сравнително балканско литературознание, триъгълна схема на европейските рецептивни процеси AbstractThe Course of Comparative Literature of the Balkans at Sofia University.Grounds for Comparing Literatures of the European Southeast            This article presents the methodological grounds for teaching Comparative Literature of the Balkans as a subject within the syllabus of the Balkan Studies master’s degree programme at Sofia University “St. Kliment Ohridski”. The examples borrowed from the reception of Romanian literature in Bulgaria show the absence of targeted interest in neighbouring countries’ literatures. The reasoning continues with the discussion of cases in which a hypotext from French literature acquires a unifying role and allows for finding grounds for comparative studies (around ideas expressed in Naturalism and Symbolism) of the otherwise indifferent to one another South-Eastern European literatures, and quotes examples from Romanian, Bulgarian, and Greek literatures.Keywords: comparative literature of the Balkans; triangular scheme of the European literary reception process.

Downloads

Published

2019-07-01

Issue

Section

II. COMPARATIVE LITERARY STUDIES WITHIN THE CONTEXT OF CONTEMPORARY PHILOLOGICAL EDUCATION