Електронни списания, престиж и икономически аспекти в издаването на научни списания

Autor/innen

  • Стивън ТОТОCИ ДЕ ЗЕПЕТНЕК Purdue University
  • Джошуа ДЖИА Bank of Montréal

Schlagworte:

Electronic Journals, Academic Journal Publishing, Comparative Literature and Culture

Abstract

AbstractIn their article "Electronic Journals, Prestige, and the Economics of Academic Journal Publishing" Steven Tötösy de Zepetnek and Joshua Jia discuss the current state of the academic journal publishing industry. The current state of the industry is an oligopoly based on a double appropriation model whereacademics produce work for at no cost only to have publishers earn significant profit margins by selling the work back to academics. Publishers are able to do this given the price inelasticity and weak bargaining power of its main consumer, university libraries. Publishers' ability to increase prices is also supported by what the authors term as the "prestige multiplier effect" and the "prestige crowd-out effect" which means the tendency for libraries to cut small publishers as large publishers raise prices because large publishers are moreprestigious. To date, the usage of electronic journals has not changed this general model. Tötösy de Zepetnek and Jia argue that in order to progress towards a more equitable model of knowledge management allowingfor the dissemination of knowledge globally and against the "colonialism of knowledge" a change in attitude and practices is required not only by publishers, but also by academics. Once perception changes and electronic journals obtain prestige, the publishing of scholarship electronically will replace or will be at least parallel to the prestige of print journals.РезюмеВ статията си „Електронни списания, престиж и икономически аспекти в издаването на научни списания“ Стивън Тотоси де Запетнек и Джошуа Джиа обсъждат съвременното състояние на издателския бранш на академичните списания. Съвременното състояние на отрасъла представлява олигополен, двойно кредитиран модел, в който учените произвеждат продукта си безплатно, само за да могат издателите да получат значителни маржове на печалбата, продавайки този продукт обратно на учените. Издателите могат да постъпват по този начин, поради липсата на ценова гъвкавост и слабата способност за преговори на основния им потребител, университетските библиотеки. Способността на издателите да увеличават цените се поддържа също и от това, което авторите наричат ‘ефект на мултиплицирания престиж’ и ‘изтласкващ ефект на престижа’, с което обозначават тенденцията библиотеките да орязват откупките от малките издатели, докато големите издатели повишават цените, тъй като големите издатели са по-престижни. Към днешна дата използването на електронните списания не е променило този основен модел. Тотоси де Зепетнек и Джиа твърдят, че, за да се стигне до един по-справедлив модел на управление на знанието, който позволява глобалното разпространение на знанието и се противопоставя на ‘колониализма на знанието’, е необходима промяна в отношението и практиките не само на издателите, но и на учените. Когато схващанията се променят и електронните списания получат престиж, електронното публикуване на научни изследвания ще замести или поне ще стане равнопоставено на престижа на печатните издания.

Autor/innen-Biografien

Стивън ТОТОCИ ДЕ ЗЕПЕТНЕК, Purdue University

Steven TÖTÖSY DE ZEPETNEK taught comparative literature at the University of Alberta 1984-2000, communication studies at Northeastern University 2000-2002, and comparative media and communication studies at the University of Halle-Wittenberg 2002-2011, and as (distinguished) visiting professor at universities in the U.S. and Asia. He works since 2000 at Purdue University. In addition to 200+ peer-reviewed articles he published three dozen single-authored books and collected volumes in various fields in the humanities and social sciences including the collected volumes Companion to Comparative Literature, World Literatures, and Comparative Cultural Studies (2013), Digital Humanities and the study of Intermediality in Comparative Cultural Studies (2013), Comparative Hungarian Cultural Studies (2011), Perspectives on Identity, Migration, and Displacement (2009), and Comparative Central European Holocaust Studies (2009). Tötösy de Zepetnek is member of the European Academy of Sciences and Arts / Academia Scientiarum et Artium Europea.

Джошуа ДЖИА, Bank of Montréal

Joshua JIA works in corporate investment at the Bank of Montréal. Jia's interests include micro and macroeconomics, mergers and acquisitions, leveraged buyouts, and investment theory. His assisted in the writing of "Electronic Journals, Prestige, and the Economics of Academic JournalPublishing" with regard to the economy of publishing while a graduate student in business education at Sichuan University (P.R. of China).

Downloads

Veröffentlicht

2016-06-30