The Myths of Prometheus and the Black Sea Region. Conflicting Versions, Shifting Paradigms
Résumé
The Myths of Prometheus and the Black Sea Region. Conflicting Versions, Shifting ParadigmsThe topic of the paper is the interrelation between two ideological constructs: the figure of Prometheus and the so-called Black Sea region. Both of them represent, in specifically transformed versions, primary ideas and realities that lack the additionally attributed coherence of the later concepts currently in use. It aims to explore the key ancient myth of Prometheus in comparative perspective juxtaposing the stable presence it retains in the Western cultural imagination with its life in the Black Sea region, where this myth initially emerged. It focuses specifically on the underestimated political mobilization of the Prometheus myth in the construction of national identities and in the manufacturing of various ideologies. The different, often conflicting versions are analysed in diachronic perspective that provides observability of the potential paradigm shifts in the conceptualizations of the Prometheus figure.Keywords: Prometheus; Black Sea region; national identities; political mobilization Митовете за Прометей и Черноморският регион. Конфликтуващи версии и смяна на парадигмитеПредмет на изследването, представено в този текст, е взамоотнесеността между два идеологически конструкта – митичната фигура на Прометей и т. нар. Черноморски регион. Всеки един от тях изразява в специфично видоизменена версия определени първични идеи и реалности, на които несъмнено е липсвала вторично придадената смислова кохерентност, присъща на по-късно оформените концепти, валидни за настоящия момент. Основната цел е проучването на централния древен мит за Прометей в съпоставителна перспектива с противопоставяне на стабилната позиция, която той заема във въображението на Западната културна традиция, и живота му в Черноморския регион, където митът първоначално възниква. Фокусът е по-специално върху недогледаните политически употреби на мита при конструирането на национални идентичности, както и при производството на различни идеологии. Отделните, често конфликтуващи версии са анализирани в диахрония, което осигурява възможност за установяване на парадигмални изместваиня в концептуализациите на Прометеевата фигура.Ключови думи: Прометей; Черноморски регион; национална идентичност; политически употребиRéférences
Balabanov 1937: Балабанов, Александър. България и класическата култура. – Прометей, 1937, I, 3-5. [Balabanov, Aleksander. Bulgaria i klasicheskata kultura. – Prometei 1937, І, 3-5].
Lossev 1989: Лосев, Алексей. Проблемът за символа и реалистическото изкуство. София, Наука и изкуство, 1989. [Lossev, Aleksei. Problemut za simvola I realisticheskoto izkustvo. Sofia, Nauka i izkustvo, 1989].
Markovski 1987: Марковски, Венко. Чернобил. Елегии. София, Български писател, 1987. [Markovski, Venko. Cjernobil. Elegii. Sofia, Bulgarski pisatel, 1987].
Nikolova & Tsenov 2017: Николова, Нина, Ценов, Георги. Интервю на Г. Ценов с Н. Николова за „Прокованият Прометей“ на Лазар Николов, 2017. [Nikolova, Nina, Tsenov, Georgi. Intervyu na G. Tsenov s N. Nikolova za „Prokovaniyat Prometey“ na Lazar Nikolov, 2017]: https://www.youtube.com/watch?v=Z0OLfwzRsTI (19.03.2020).
Snegov 1972: Снегов, Сергей. Прометей раскованный. Повесть о первооткрывателях ядерной энергии. Mосква, Детская литература, 1972. [Snegov, Sergei. Prometei raskovannyi. Povest o pervootkrivateliah iadernoi energii. Moskva, Detskaia literatura, 1972].
Snegov 1980: Снегов, Сергей. Прометей раскованный. Повесть об Игоре Курчатове. Москва, Детская литература, 1980. [Snegov, Sergei. Prometei raskovannyi. Povest ob Igore Kurchatove. Moskva, Detskaia literatura, 1980].
Berry and Miller-Pogacar 1995: Berry, Ellen E., Anesa Miller-Pogacar. Re-entering the Sign: Articulating New Russian Culture. University of Michigan Press, 1995.
Geldern 1993: Geldern, James Von. Bolshevik Festivals, 1917-1920. University of California Press, 1993.
Hassan 1977: Hassan, Ihab. Prometheus as Performer: Toward a Posthumanist Culture? – The Georgia Review, Vol. 31, No. 4 (Winter 1977), pp. 830-850.
Hassan 2011: Hassan, Kelime. Educational Messages in Tevfik Fikret’s Poems. – HU Journal of Education 41, 2011, pp. 146-157.
Hunt 2012: Hunt, David. Legends of the Caucasus. London: Saqi, 2012.
Jessop,Wheatley 1999: Jessop, Bob, Wheatley, Russell. Karl Marx's Social and Political Thought Critical Assessments. Taylor & Francis, 1999.
King 2004: King, Charles. The Black Sea. A History. Oxford UP, 2004.
King 2008: King, Charles. The Wider Black Sea Region in the Twenty-First Century. In: Hamilton, Daniel and Mangott, Gerhard (eds). The Wider Black Sea Region in the 21st Century: Strategic, Economic and Energy Perspectives. Washington, D.C., Center for Transatlantic Relations, 2008.
Kossman 2001: Kossman, Nina (ed.). Gods and mortals: modern poems on classical myths. Oxford UP, 2001.
Lehman 1937: Lehman, John. Prometheus and the Bolsheviks. London, Gresset Press, 1937.
Michelakis 2013: Michelakis, Pantelis. Greek Tragedy on Screen. OUP Oxford, 2013.
Miller 2009: Miller, Jamie. Soviet Cinema: Politics and Persuasion under Stalin. London & New York, I. B. Tauris, 2009.
Prométhée 1926: Prométhée. Organe de défense nationale des peuples du Caucase et de l'Ukraine et du Turkestan, № 1, 15 Novembre, Paris, 1926.
Prométhée 1938: Prométhée 1932, № 73, Décembre, Paris, 1938.
Prométhée 1938: Prométhée 1938, № 134, Janvier, Paris, 1938.
Shevchenko 1845: Shevchenko, Taras. The Caucasus: https://taras-shevchenko.storinka.org/the-%D1%81aucasus-poem-of-taras-shevchenko-ukrainian-to-english-translation-by-vera-rich.html (19.03.2020).
Sorkin 2002: Sorkin, Adam J. The Paradox of the Fortunate Fall: censorship and poetry in Communist Romania. – Literary Review 45 (4), Summer 2002, p. 886.
Téléchargements
Publiée
Numéro
Rubrique
Licence
С изпращането на статията си за публикуване в Colloquia Comparativa Litterarum всеки автор автоматично отстъпва безвъзмездно правата за публикуване на текста си, на езика, на който го е предоставил. Редакцията има право да осъществи издателското оформление, без да се консултира с автора. За препечатване е необходимо да се потърси разрешение от редакцията на Colloquia Comparativa Litterarum. Авторът носи пълната отговорност за съдържанието на текста си.
En soumettant son article à Colloquia Comparativa Litterarum, chaque auteur lui cède automatiquement et gratuitement ses droits d’auteur dans la langue dans laquelle il l'avait fournie. Le Comité de rédaction a le droit de réaliser la mise en page sans consulter l'auteur. Pour une réimpression il est nécessaire d'obtenir la permission de Colloquia Comparativa Litterarum. Les textes et leur contenu relèvent de la seule et entière responsabilité des auteurs.
By submitting their article for publication in Colloquia Comparativa Litterarum, authors automatically grant the rights to publish their text in the language in which they have provided it free of charge. The editors have the right to carry out the publishing layout without consulting the author. For reprinting, permission is required from the Editorial Board of Colloquia Comparativa Litterarum. Authors are solely responsible for the content of their texts.